Waarom Klanten Alles Willen Weten Voordat Ze Iets Kopen

Om klanten optimaal te adviseren is het up-to-date houden van mijn kennis noodzakelijk. In marketing en communicatie gaan de ontwikkelingen snel. Het standaardrecept ‘krantenadvertentie-en-folder’ bestaat al lang niet meer. Smartphones, sociale media en blogs zijn de nieuwe communicatiekanalen. Ze hebben als groot voordeel dat we kunnen bijhouden hoe bezoekers er gebruik van maken. Een campagne kan zo tijdig bijgestuurd worden om maximaal rendement te halen uit iedere geïnvesteerde euro. Veel nieuwe kennis vind ik op de websites van internationale onderzoeksbureaus. Zo las ik recent op Emerce een blog van Yoshi Tuk met als titel ‘Gebrek aan productinformatie doet winkelier das om’. De kern van dit artikel, gebaseerd op een onderzoek van Forrester, is dat ‘rijke productinformatie’, consequent toegepast in alle communicatiekanalen, vertrouwen schept. De consument vertaalt dit als ‘betrouwbaar’, in hun ogen is de leverancier die de meeste informatie verstrekt beter dan de concurrent. Als ondernemer is het dus van belang om goede, complete informatie te verstrekken op alle communicatie kanalen.

Een andere conclusie uit dit onderzoek is dat consumenten niet alleen meer lezen op internet maar dat ook kritischer doen. Ze willen alles weten en optimaal geïnformeerd worden. Het plaatsen van uitgebreide productinformatie op de website is dus een renderende investering. Mits dit goed wordt gecommuniceerd. De valkuil zit in de term ‘rijke productinformatie’. Een term die zich al snel laat vertalen met het woord ‘veel’. Helaas, veel=fout. Een fout die onervaren communicatieadviseurs soms maken. Wat ze vergeten is dat een consument echt geen zin heeft om zich door pagina’s lange productinformatie heen te worstelen. Het professionele kunstje is dan ook veel te zeggen met een minimum aan woorden. En als het geheel dan ook nog eens smakelijk wordt opgediend is het doel bereikt; een nieuwe, kopende klant.

 Deze column werd eerder gepubliceerd op de website van ‘deOndernemer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.