Waarom Eerlijke Tekst Altijd Het Topje Van Een IJsberg Is

De cliënt die me uitnodigde voor een sessie sparren was goed opgeleid, erudiet en had een idee. Het resultaat van jaren werk. Op een beurs moest het gepresenteerd worden en daar was tekst voor nodig. Na zijn uitleg was ik even sprakeloos. “Waarom is daar nog nooit eerder iemand opgekomen?” dacht ik na zijn uitleg. Hij had kans gezien om van iets ingewikkelds iets heel eenvoudigs te maken. Een vermogen waarover niet iedereen beschikt. Deze cliënt dus wel.

Zo’n idee op een goede manier naar buiten te brengen is een complex probleem. Wie lange tijd ingespannen aan een project werkt wordt er zelf onderdeel van. De bedenker en het bedachte smelten samen. Om het uiteindelijke product in de markt te kunnen zetten moeten ze van elkaar gescheiden worden. Het proces hoort vanaf nu bij de verleden tijd, het resultaat bij de toekomst. Zo’n scheiding is vaak een emotioneel beladen gebeurtenis. Het tweede probleem is de communicatie. Met alle inspanningen nog vers in het geheugen willen mensen daarover graag een verhaal vertellen; over hun idealen, hun successen en mislukkingen, hoe ze wilden stoppen maar toch zijn doorgegaan. Begrijpelijk, maar dat is niet het juiste verhaal om het product te verkopen. Een toekomstige klant is helemaal niet geïnteresseerd in die verhalen. Die wil alleen maar weten wat dit idee aan voordelen brengt en welk probleem het oplost. Het is te vergelijken met iemand die in een bakkerswinkel een lekker gebakje koopt maar niet wil weten wat er in de bakkerij achter de winkel allemaal voor nodig was om het te maken. Ik word altijd blij als tijdens gesprekken dit inzicht bij een cliënt doorbreekt. Dan pas ligt de toekomst open en kunnen de eerste woorden en zinnen bedacht en geschreven worden en ontstaat er een eerlijke tekst. Nooit eerder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.