Communiceren Kun Je Leren Door Te Vragen

Goede vragen stellen kun je leren. Wie goede vragen stelt komt altijd verder.

Veel ondernemers, managers of andere baasjes doen niets liever dan vertellen. Over wat ze kunnen, hoe slim ze zijn en wie ze allemaal kennen. Hele verjaardagen kunnen ze vullen door te lullen. En ze weten altijd alles. Zoooo knap!

Wie Alles Weet Staat Altijd Stil

Wie echt iets te vertellen heeft begint met luisteren. En stelt zich vragen. Wie is die ander? Kunnen we iets voor elkaar betekenen? Heeft die ander iets aan mijn oplossingen?

Met deze, nog steeds niet uitgesproken, vragen begint iedere vorm van communicatie. Voor een tekstschrijver betekent dat vaak lezen, jezelf ingraven in het onderwerp. Vervolgens door vragen te stellen je kennis te testen en te verfijnen. Dan pas verschijnt het eerste schema, misschien een rapport of een advies. Tijdens de bespreking met de klant wordt er weer geluisterd, worden er vragen gesteld, idee├źn getest, veronderstellingen gecheckt en doelgroepen geanalyseerd.

En dan pas is het de tijd om iets te gaan zeggen en schrijven. Pas dan weet je waarover het gaat.

Voor ondernemers geldt precies hetzelfde, als je niet weet wat de klant wil is voor je beurt praten niet bepaald slim. Begin altijd met een schone lei, ook al denk je alles al te weten. Je weet namelijk nooit wat je klant wel of niet weet. Dat moet eerst uitgezocht. Want stel dat jij denkt dat je alles weet en wat blijkt, de klant weet meer. Dan sta je mooi voor aap.

Goede vragen kunnen stellen is een kunst. Hoe beter je die kunst beheerst hoe zinvoller jouw communicatie wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.