Vier Tips Voor Het Gebruik Van W.H.I.E.

Mensen zijn hedonistische wezens. We willen allemaal genieten. Van de zon, een lekkere maaltijd, mooie kleding, een spannende vakantie of een broodje met oude kaas. Onbewust zijn we de hele dag op zoek naar iets lekkers, iets moois of iets leuks. Een zoektocht waarbij we elk moment keuzes maken; het ene willen we nu, het andere straks of misschien wel helemaal niet. Al onze keuzes worden bepaald door de W.H.I.E.-factor, ‘Wat-Heb-Ik-Eraan’.

Bij communicatie hoort W.H.I.E. thuis aan het begin van een tekst. Of het nu gaat om een advertentie, een blog, een presentatie of een sollicitatiebrief, W.H.I.E. hoort op de belangrijkste plaats te staan.

Tip 1.

Weet wat de ander wil hebben. Het nut van een afwasborstel is alleen van belang voor mensen die geen afwasmachine hebben. Hondenbrokken worden alleen gekocht door hondenbezitters. Mensen met een burn-out hebben baat bij een coachingstraject en wandelaars bij goede schoenen. Zonder goede kennis van de echte behoeften en de drijfveren van klanten is communiceren een vorm van gokken.

Tip 2.

Behoeften worden gestuurd door emoties. ‘Mooi’ is een persoonlijk begrip, ‘Er stralend uitzien’ is een behoefte. Het resultaat is voor de klant belangrijk. Vertel daar over.

Tip 3.

Mensen imiteren. We hebben allemaal een voorbeeld, een model waarmee we ons identificeren. Om voorbeelden te communiceren zijn plaatjes ideaal; foto’s, illustraties, infografics. Zelfs krakkemikkige tekeningen kunnen, mits consequent toegepast, effectief zijn.

Tip 4.

Als een ander het zegt is het vast goed. Restaurants en hotels zijn maar wat blij met recensies van hun klanten. Op menig balie prijkt een beoordeling. Beoordelingen door anderen schept vertrouwen. Vraag je klanten wat ze vonden. Een slechte beoordeling is leerzaam, een goede een sterk communicatie gereedschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.