Succesvolle Communicatie Is Een Kwestie Van Wederzijds Vertrouwen

Over marketing en communicatie zijn heel wat boeken en artikelen geschreven. Technisch is er de laatste jaren veel veranderd maar in de kern niet, beide zijn ze voor hun succes nog steeds afhankelijk van wederzijds vertrouwen. Net als ‘begrijpen’ is ‘vertrouwen’ een lastig begrip. De mooiste definitie die ik ooit hoorde is: “Vertrouwen is de ander ruimte geven om iets op de eigen manier te doen”. Waardevol is dus het bieden van ruimte aan de eigenheid van de ander. Wantrouwen daarentegen heeft als uitgangspunt dat de ander het zonder twijfel fout zal doen; het bijbehorende gedrag is een nagenoeg absolute controle.

Goede communicatie begint dan ook altijd met het tonen van interesse in de ander. Er zelf blijk van geven dat je geïnteresseerd bent is het begin van iedere relatie. Ook van een zakelijke relatie. Een prachtig voorbeeld over hoe het wel en niet moet vond ik in een blog op ‘Social Media Today’. Daar worden twee scenario’s geschetst die zich afspelen in een café. In het eerste scenario komt een jonge man de bar binnen, ziet een leuke jonge vrouw, zegt ’hallo’ en nodigt haar onomwonden uit om met hem mee te gaan. Die vraag valt niet in goede aarde, de vrouw smijt woedend haar zelf betaalde drankje in zijn gezicht. En dat was het dan. Het tweede scenario begint op dezelfde manier maar nu knoopt de man een praatje aan, geeft haar complimenten over haar kleding en biedt een drankje aan. Aan het eind van het gesprek stelt hij haar voor om de week erop nog eens samen in de bar iets te drinken. Ze stemt toe en hij bestelt haar taxi. Vele dates volgden, ze trouwden, kregen tien kinderen en als ze niet overleden zijn leven ze nog steeds in hun knusse huisje in de bergen.

Zo werkt communicatie dus. Snel willen scoren is de zekerste weg naar falen. Gestaag werken aan goede contacten, -en dat kan heel goed digitaal- , is de zekerste weg naar succes. Gewoon een kwestie van vertrouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.