Stress En Tijdgebrek Zijn Echte Geldvreters

“Hoe harder je werkt, hoe meer je verdient”.

Helaas is dat niet zo. Hoe harder je werkt hoe meer je strest. Met alle problemen die daar bij horen. Stress en tijdgebrek maken het onmogelijk om tot welke nuttige prestatie dan ook te komen. De plantsoenwerker die ik in Wenen trof tijdens de middagpauze had het goed begrepen, hij lag in de schaduw van een grote boom te slapen. Slim want wie niet uitrust kan niet presteren. Er is een tijd om onkruid te schoffelen en een tijd om uit te rusten in de schaduw van een boom. Daarvoor te kiezen betekent dat je jezelf als persoon maar ook als organisatie serieus neemt.

Zet Het Belangrijkste Altijd Bovenaan

Niet alles is even belangrijk. Het ene is nou eenmaal belangrijker dan het andere. Weet wat belangrijk is en handel daarnaar. En voor organisaties is het van belang dat alle betrokkenen weten wat de prioriteiten zijn. Pas als iedere medewerker doordrongen is van de missie van jouw organisatie en daarnaar handelt komt succesvol communiceren in zicht. Moderne ondernemingen zoals het Nederlandse Voys en het Braziliaanse Semco hebben daar al invulling aan gegeven. In hun open managementstijl is ruimte voor een open geest, iedere medewerker wordt serieus genomen en draagt bij aan het succes van de onderneming.

Bewustzijn Volgt Aandacht

Aandachtig kijken naar een klein kind, naar een bloem die beweegt in de wind, naar de dobber die aangeeft of je al beet hebt of naar de vogels die rond de voertafel in de tuin fladderen. Er gebeuren legio dingen waar je, soms maar heel even maar toch, aandacht aan kunt schenken. Hetzelfde geldt voor een organisatie. Aandacht en bewustzijn, twee communicatiemethoden (jawel), zorgen dat de focus gericht blijft op de doelstellingen. Echte bewustwording is niet de meest eenvoudige vorm van communicatie maar wel een hele belangrijke. Je verwerft er inzicht mee waardoor het maken van keuzes gemakkelijker wordt. En stress en tijdgebrek niet meer nodig zijn.

4 Vragen Voor Een Beter Zicht Op De Organisatie

  • inventariseer eens de mening van medewerkers over de organisatie
  • zijn alle activiteiten gericht op de missie? Welke wel en welke niet? Elimineer de laatste.
  • hoe zien de klanten de organisatie (luisteren dus)?
  • welke taken vinden de medewerkers onzinnig?

Als voorbeeld van deze laatste vraag een casus uit het onderwijs. Op vrijwel alle middelbare scholen is dinsdagmiddag de vergadermiddag. Een verplicht nummer met een vaste begin en eindtijd (!) waar de unitleider zijn of haar leiderschapskwaliteiten ten toon spreidt. Zinvol? Zelden. De meeste zaken worden in de wandelgangen gedaan, e-mail is de informatieleverancier bij uitstek en conciërges hebben op de meeste vragen een antwoord. Maar zo gauw iemand met één vinger wijst naar deze zinloze dinsdagmiddag is de beer los. Status gaat hier duidelijk voor nut. Bezig zijn met serieus communiceren betekent vragen durven stellen bij alle heilige huisjes. Vaak zal blijken dat veel van deze huisjes niet veel meer voorstellen dan een door stutten in standgehouden ruïne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.