Ondernemen Met Meerwaarde Is Weten Hoe Je Klanten Kunt Verrassen

We hebben geld. Met geld kunnen we iets van waarde kopen. Het mooiste is als we iets kopen dat we meer waard vinden dat het geld dat we er voor uitgegeven hebben. Op dat moment heeft onze aankoop een meerwaarde. Meerwaarde maakt blij.

Als we iets verkopen, of dat nu een dienst is of een product, is meerwaarde belangrijk. Klanten krijgen dan extra waar voor hun geld. Zij worden een blije koper en blije kopers zijn waardevol. Enthousiast praten ze bij de koffieautomaat over de meevaller en prikkelen daarmee hun collega’s om hetzelfde aan te schaffen. Goede marketing is effectief bij koffieautomaten en op verjaardagspartijtjes.

Moderne vormen van meerwaarde zijn gratis e-books op internet. Meestal gaat dat in ruil voor het e-mail adres wat vervolgens gebruikt wordt om regelmatig een nieuwsbrief te sturen. Gratis, zonder tegenprestatie, is nog mooier. Ondernemers die actief werken met het begrip ‘meerwaarde’ scoren doorgaans beter dan gemiddeld. Wie kans ziet zijn klanten te verrassen wint vaak hun harten. Wat kun je meer wensen?

Er zijn twee manieren om gratis extraatjes in je communicatieplan een plaats te geven. De ene manier is er naar toe schrijven. De lezer wordt ‘lekker’ gemaakt, komt in actie en krijgt een beloning. Een voorbeeld, “Bij aankoop van vier tompoezen twee gratis”. Duidelijk, helder en effectief.

Verkoop je diensten dan klinkt zo’n zin niet echt geloofwaardig, “Bij vier therapiesessies de volgende twee gratis”. Zo’n zin kan echt niet. Wat wel kan is, zonder vooraankondiging, na de eerste therapiesessie een brochure mee te geven met interessante informatie, casussen en tips. Nu is de meerwaarde ‘after sales’. De tijd nemen om uit te zoeken hoe jouw onderneming meerwaarde kan inzetten is een goede investering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.