Mooie Communicatie Maakt Sprakeloos

‘Mooi’ is een nietszeggend begrip in communicatieland. Tenzij ‘mooi’ werkt. Zoals bij autoreclames, couture en juwelen. Maar praten over een ‘mooi volkorenbrood’ zegt niemand iets. Vaak is deze gedachtegang een lastige hobbel bij opdrachtgevers om te nemen. Mooi is toch synoniem met aantrekkelijk, begerenswaardig, jaloersmakend. Of met status en aanzien. Ook hier als voorbeeld een gedachten experiment.Tijdens een bezoek aan de opera in Verona, opgevoerd werd de Aïda, waren er veel mooie mensen onder het publiek. Ze waren doorgaans jong, droegen bijzondere kleding, schoenen met torenhoge hakken, het haar vers van de kapper en omgeven door exotische aftershave- en parfumgeuren. Wie zich achter deze façade verborgen bleef een angstvallig geheim.

Een andere vakantie op Madeira. In een soort van kelder van een winkel die rieten gebruiksvoorwerpen verkocht zat een man. Hij vlocht manden. Niet bepaald mooi, die man, maar wel fascinerend. Hij ging volledig op in zijn werk, keek zo nu en dan omhoog naar een binnenkomende toerist maar ging vervolgens weer stug door. Hem heb ik wel onthouden. Hier stond ik oog in oog met een verhaal waar ik graag meer van had geweten. Helaas spreek ik geen woord Portugees en hij alleen maar. Schoonheid als thema in een communicatiecampagne leidt af van waar het werkelijk om gaat, het verhaal.

Ons Dagelijks Leven Is Zo Gewoon

Om half zeven gaat de wekker, om acht uur zijn we op ons werk en ’s avonds om acht uur kijken we met een bord boerenkool op schoot naar het Journaal waarna we tegen tienen voor de buis zachtjes in slaap sukkelen. Niks Mona Lisa, rode lopers in Cannes of zonsondergangen op Hawaï. Goede communicatie doorbreekt dat gewone maar dan wel op een ‘gewone’ manier. Helder, duidelijk, begrijpelijk, aantrekkelijk en bereikbaar. Wie zo kan communiceren begrijpt waar het om draait.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.