Zo Schrijf Je Moeiteloos Een Goed Verhaal

verhaalSchrijvers vertellen verhalen, tekstschrijvers schrijven verhalen met een doel. In marketingjargon heten deze verhalen ‘story’s’. Storytelling is een belangrijk marketinggereedschap.

De Pitch

Deze Engelse term, die van oorsprong de ‘elevator pitch’ heet, is een verhaaltje van pakweg 30 seconden. De duur van een reisje met de lift. Pitchen betekent ‘uitstallen’ of ‘presenteren’. Een presentatie dus van 30 seconden.

In deze korte tijd gaat het om 3 vragen, ‘Wat Is Het’, ‘Wat Heb Je Er Aan’ en ‘Wie Zijn Wij’. Bij de derde vraag overhandig je dan een folder of je visitekaartje.

Een goede pitch schrijven, uit je hoofd te leren en te weten wanneer je hem kunt gebruiken is lastiger dan het zo lijkt. Mede doordat de pitch ondersteund moet worden door je uiterlijk, je kleding, haardracht, schoenen, nagels etc. Ook de intonatie is belangrijk. Een snel afgeraffeld verhaal werkt echt niet. Wat ook niet werkt is een gebrek aan enthousiasme.

De 7 – 38 – 55 regel van Albert Mehrabian speelt een grote rol bij een pitch. Hij onderscheidde 3 elementen binnen communicatie, 7% is taal, 38% is intonatie en 55% is lichaamstaal. Als één van deze drie niet in overeenstemming is met de rest wordt het verhaal nauwelijks geloofd. Deze cijfers worden niet door alle wetenschappers ondersteund. Wel is iedereen het er over eens dat non-verbale communicatie een belangrijke rol speelt bij het geloofwaardig overkomen.

De Geschiedenis

Als er meer tijd beschikbaar is, zeg zo’n 3 minuten, dan is de geschiedenis een prima vertelvorm. Begonnen wordt met het ontstaan van het product of het idee. Vergelijk het met een sprookje, “Er was eens…”. Leg uit wat er daarna gebeurde, benadruk de moeilijkheden en hoe die overwonnen werden en toon tenslotte de oplossing en wat daar de voordelen van zijn.

Bij de geschiedenis kan het zowel om ideeën gaan als om praktische zaken. Als het om ideeën gaat kan de beginzin luiden: “Een paar jaar geleden las ik een boek over…”, bij praktische zaken is een situatie vaak een goede start, “Tijdens een vakantie bezochten wij Monschau waar…”.

Ook een geschiedenis hoort kort te zijn dus nieuwe informatie in elke nieuwe zin, contact houden met de luisteraar, “Kunt u zich dat voorstellen?” en korte pauzes gebruiken om informatie te laten verwerken. Doe het snel maar maak er geen haastklus van. Een mooi verhaal is het resultaat van oefening; bedenken, opschrijven, voorlezen, uit je hoofd voor de spiegel, uit je hoofd voor een publiek en daarna in de praktijk op iedere plaats waar je denkt dat er potentiële klanten van je zijn.

De Presentatie

Een van de meest misbruikte gereedschappen bij storytelling is Power Point. En dat vraagt dus om een verhaal.

“Vrienden die een schitterende reis door Zuid Afrika achter de rug hadden kwamen terug met mooie verhalen. Ze waren plezierig om naar te luisteren, net zoals de wijn lekker was en de kaas romig. Helaas hadden ze ook nog wat foto’s gemaakt die we natuurlijk wilden zien. En dat was dom. Het waren er ruim 800 die ongekuist op de grootbeeld TV voorbij kwamen. Anderhalf uur later, het zal ergens in de buurt van de 418e foto geweest zijn, werd ik onwel en moest ik door mijn vrouw voorzichtig naar huis geloodst worden. De rest van de foto’s bekijken we wel een andere keer”.

Veel PPP’s (Power Point Presentaties) lijden aan euvels zoals langdradigheid, spreekteksten als digitale souffleur, onsamenhangendheid, onleesbaarheid door te veel tekst en nog zo wat zaken.

Een goede PPP is een ondersteuning van de spreker die de tekst uit zijn of haar hoofd heeft geleerd en de dia’s, bij voorkeur gevuld met infografics, gebruikt om toegevoegde waarde te geven aan de tekst. Zelf hanteer ik de norm van maximaal 12 dia’s en een presentatie van maximaal 12 minuten. Liever nog 8 – 8. En dat zonder invliegende teksten en andere kunststukjes waar het programma zo rijk aan is.

Een professioneel verhaal, goed verteld, heeft altijd genoeg aan zichzelf. Daarin zit de kracht van de verteller. Niet in speeltjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.