Tips Voor Een Boeiende ‘Mission Statement’

Iedere onderneming heeft een reden van bestaan. Die reden is de missie van die onderneming. Een simpele missie is “Wij verkopen appels“. Beter wordt het al met “Wij verkopen lekkere appels“. Nog mooier klinkt “Wij verkopen lekkere en gezonde appels“. Een missie, ‘mission statement’, is belangrijk in je communicatie. Je vindt een ‘mission statement‘ in ieder jaarverslag van beursgenoteerde ondernemingen. En die staat daar niet voor niks. Aandeelhouders willen weten wat de zin van het bedrijf is waarin ze hun geld willen steken. Met een zin als “Wij doen maar wat” krijg je echt niet de handen op elkaar. En al helemaal geen investeerders of een lening van de bank. Om over klanten maar te zwijgen. Je klanten willen in één zin duidelijk hebben wat jouw onderneming voor hen doet. Maar niet alleen de externen willen weten wat je doet. Ook je medewerkers hebben er belang bij om te weten wat hun werkgever uitvoert. Zij willen weten waarvoor ze zich gaan inspannen.En wat te denken van jijzelf? Bij een sales-pitch, een gesprek met een nieuwe klant, een presentatie of een website is een activiteit kunnen neerzetten in één zin een must.

Wat doe je, voor wie doe je het en wat maakt jou bijzonder“. Dit is de simpele inhoud van je missie. Moet dat zo nodig boeiend zijn?Ja, want een saaie missie blijft niet hangen, is niet interessant en verdwijnt al snel in de grauwe brei van de middelmatigheid. Iedere vorm van communicatie moet dus op z’n minst boeiend zijn. Waar mogelijk verleiden, vermaken en aanzetten tot actie.Voor voorbeelden kun je heel goed terecht op TedX talks, filmpjes op YouTube waarin mensen vertellen over onderwerpen die hen bezig houden. In het Engels maar vaak ondertiteld. Een mission statement gaat over een doel, jouw specifieke doel om iets te ondernemen. Maak er met deze tips iets moois van.

2 Replies to “Tips Voor Een Boeiende ‘Mission Statement’”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.