Maak Van De Eerste Zin Een Sterke Binnenkomer

startVal met je eerste zin gelijk met de deur in huis. Vertel direct wat je te bieden hebt. Waarom je als sollicitant de beste papieren hebt voor de functie die je wilt hebben. Waarom kinderen het liefst met jouw houten speelgoed spelen. Honden het fijn vinden om met jouw borstel geborsteld te worden en jouw adviezen mensen verder helpen.

Geef vervolgens een korte toelichting en schrijf daarna je vervolgtekst in de body.

Wat Heb Je Te Zeggen?

“Ehhhh, tsja … nou, kijk …”. Wat gestotter volgt. En dat is niet vreemd. Een goede eerste zin schrijven is hartstikke moeilijk. In die ene zin moet jouw hele verhaal samengebald zijn.

Van sommige romanschrijvers is bekend dat ze hun eerste zin pas konden schrijven op het moment dat hun manuscript af was. Lees deze maar eens van de detectiveschrijver Raymond Chandler, het is de eerste zin uit “Het Grote Slapen”, een klassieker.

“Het was ongeveer elf uur in de morgen, half oktober, de zon scheen niet en de lucht boven de heuvels die naar het gebergte golfden, zag er uit alsof we slagregens konden verwachten”.

Na zo’n zin kan het haast niet anders dan dat er iets onheilspellends gebeurt. De zin werd geschreven in 1939, zo’n tachtig jaar geleden. Met 33 woorden is hij voor deze snelle tijd te lang. Maar als voorbeeld voldoet hij prima. Een eerste zin, goed geschreven, is een krachtig instrument. Mits je natuurlijk echt iets te vertellen hebt. Dan pas heb je een verhaal en kun je je vervolgens wijden aan die eerste zin.

Begin Met Jouw Verhaal

Schrijf alles op wat jouw klant aan jouw product of dienst heeft. Worden ze er rijker van, gezonder, slimmer of een betere tuinman van? Kunnen ze straks voordeliger autorijden, sneller een vreemde taal leren of een onweerstaanbare cake bakken? Welk probleem los jij op voor je klanten? Besteden ze bij jou hun administratie uit, leer je ze beleggen, een verhaal schrijven of vliegvissen?

Ga vervolgens op zoek naar het best passende bijvoeglijke naamwoord zoals beter, sneller, voordeliger, handiger, gezelliger. Nu ga je knutselen aan je eerste zin met vooraan het ‘wat’ en vervolgens het ‘hoe’. Of omgekeerd, als ze er maar allebei in staan.

Oefenen? Bezoek de dichtstbij zijnde bibliotheek en lees willekeurige eerste zinnen uit boeken en van hoofdstukken. Je krijgt dan een idee hoe schrijvers moeten knutselen om vanaf dit punt de lezer mee te voeren in hun verhaal.

Een andere methode is op internet te gaan zoeken naar ‘reclame slogans’. Door veel te lezen en je goed voor te bereiden krijg jij straks een onweerstaanbare eerste zin. Die er om vraagt om ook de tweede zin te lezen. En vervolgens door te lezen. Want dat is de bedoeling, je lezers te boeien en mee te slepen in jouw verhaal.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.