Kleine Details Bezitten Grote Toverkracht

Alle problemen die om een oplossing vragen hebben meerdere kanten. Nou bedoel ik geen problemen zoals dorst die je kunt oplossen met een glas water. Dat probleem is simpel tenzij je midden in de woestijn bent. Dan is het plotseling een zaak van overleven. De meeste problemen bevinden zich ergens tussen het glas water uit de kraan en omkomen door watergebrek. Ze zijn niet vaak levensbedreigend maar vragen wel om een oplossing. Elk probleem begint met een formulering van dat probleem. “Ik heb een communicatieplan nodig” is zo’n formulering die meestal achteloos wordt uitgesproken of opgeschreven. Vaak gevolgd door een hoopvolle blik richting de woordentovenaar die, omgeven door flonkerende sterren, de oplossing eenvoudig uit de hoge hoed tovert. Vervolgens wat zwaait met het toverstokje en ziedaar, het probleem is instant opgelost. Hoe mooi zou het zijn als we op deze manier alle problemen konden oplossen. Helaas is de werkelijk weerbarstiger. Het oplossen van een probleem is doorgaans een stevige klus, geen wit konijntje. De echte zoektocht begint bij de vraag waarom zo’n plan nodig is. “Wat”, zo luidt de eerste vraag dan ook, “is eigenlijk het probleem?” Met wie moet er beter gecommuniceerd worden? En waarom? Of is het eigenlijk een ‘me-too’ vraag? Om niet onder te doen voor de concurrent of om mee te pronken op de sportclub. Legitiem maar zo’n oplossing vraagt dan om veel bling-bling. Om de medewerkers te motiveren is het kweken van een saamhorigheidsgevoel de echte vraag. Het vergroten van de omzet vraagt daarentegen weer om een marketing benadering. Het zijn allemaal details maar beslist geen bijzaken. In dit soort details zit de kracht van functionele communicatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.