Heb Jij Al Virtueel Oogcontact Met Je Klanten?

In het dorp waar ik opgegroeide was de wereld behoorlijk eenvoudig. De meeste mensen kende ik bij naam en toenaam. Als ik iets wilde wist ik waar ik moest zijn en onderhandelen was een persoonlijke activiteit. Het dorp is inmiddels uitgegroeid tot een kleine stad en, net als ik, deel geworden van de moderne maatschappij. Met mail, internet en websites. Ook mijn contacten lopen nu veelal per mail of sociale media. Toch brengt een persoonlijk gesprek mij meestal meer op dan onpersoonlijke digitale communicatie. Als ondernemer is een goed contact met mijn klanten erg belangrijk. Sommige wonen in de omgeving maar steeds meer opdrachten komen via mail binnen. De wereld is door de digitale revolutie heel wat groter geworden dan het dorp uit mijn jeugd. Gelukkig biedt internet veel mogelijkheden om goede contacten met mijn klanten, en dus ook met toekomstige klanten, te onderhouden.

Zo zijn er forums, plekken waar mensen met gedeelde interesses hun problemen delen, oplossingen uitwisselen en adviezen plaatsen. En daar zijn er heel veel van. Een ‘Google’ leverde ruim een miljard ‘hits’ op. Keus over om je als ondernemer te mengen tussen jouw potentiĆ«le klanten waar je relaties kunt aanknopen, adviezen kwijt kunt en je als autoriteit kunt promoten. Rond bloggers vormen zich community’s. Veel blogs zijn gratis. Een slimme link naar je website en je hebt een platform waar je tips en trucs kunt delen, nieuwtjes kunt posten, adviezen kunt geven en mensen direct kunt aanspreken.

Veel communicatie op internet is hoofdzakelijk gericht op snelle profit, korte termijn winst. En dat is jammer, duurzame relaties leveren uiteindelijk meer op. Eenvoud en toegankelijkheid zijn sleutelwoorden om je digitale communicatie persoonlijk te maken. Lukt dat dan leer je mensen kennen die je nooit gezien hebt, en waarschijnlijk ook nooit zult zien. Ze toevoegen aan je klantenbestand betekent omzet in de toekomst. Zo ontstaat er, digitaal, een relatie die ik ‘virtueel oogcontact’ noem. Waarin een klant, hoe ver weg ook, deel uitmaakt van je netwerk. Iets om als ondernemer aan te werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.