Communicatie Creëert Waarde

Een communicatieadviseur creëert waarde voor zijn of haar klant. Waarde toevoegen betekent verbeteren van resultaten. Zoals een website die meer bezoekers trekt, een webwinkel die meer omzet draait, een vereniging die beter contact heeft met de leden, een pedicure die ondanks de concurrenten nieuwe klanten krijgt, een maatschappelijke organisatie die meer naambekendheid krijgt of een dierenasiel dat meer dieren plaatst. Communicatie draait om wat je zegt, hoe je het zegt en of je doet wat je zegt. In onze beoordeling van gebeurtenissen kijken we meestal naar geld, naar ‘wat kost het’. We denken vaak dat iets wat duur is ook veel waarde moet hebben. En dat is dus niet zo. Neem bijvoorbeeld een diamant. Een dure edelsteen die door zijn bijzondere chemische samenstelling prachtig schittert en erg hard is. De waarde van een diamant is echter nihil. Tenzij je hem om zijn hardheid in een boor zet waarmee een gat kunt boren in het dikste beton. Nu is er waarde door de combinatie diamant en boor. Het zijn overigens wel dure boren.

Niet alles van waarde hoeft duur te zijn. Zo staan er, – niet eens van die hele mooie -, filmpjes op YouTube van Gavin Webber, een Australiër. In beeld een aanrecht, een pan melk en nog wat kleinigheden. Gavin maakt kaas. En legt uit hoe je dat thuis ook kunt doen. Wereldwijd worden de filmpjes door mensen die zelf kaas maken bekeken, op forums worden de filmpjes becommentarieerd, evenals de resultaten. Veel waarde dus en dat voor de prijs van een internet abonnement.

Waarde Toevoegen Is Waarde Kennen

Een van de klanten uit mijn beginperiode was directeur van een middelgroot installatiebedrijf ergens in Twente. Nadat ik hem van alles had gevraagd over zijn bedrijf, een rondleiding had gekregen en we verder praatten over wat er moest gebeuren sprak hij de onsterfelijke woorden: “Ach jong, maak oe nich zo druk, de mensen leest dat toch nich“. De zaak was opgericht door zijn grootvader, voortgezet door zijn vader en nu had hij het voor het zeggen. Wat kon er mis gaan? Daar had hij toch geen teksten voor nodig? De klanten kwamen toch wel. Helaas bestaat het bedrijf niet meer.

Klanten komen niet vanzelf. En als ze komen zorg er dan voor dat ze niet allemaal tegelijk komen. Dat zorgt er voor dat je niet meer kunt doen wat je hebt gezegd.

Communiceren is een delicate aangelegenheid die tijd vraagt, kennis van de waarde die je nu hebt en inzicht in de waarde die je straks wilt hebben. Soms kan een adviseur daarbij erg behulpzaam zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.