Een Persbericht Is Gewoon Een Bericht

persbericht Een persbericht is een heel simpele tekstvorm die misschien daardoor juist zo moeilijk te schrijven is. Er schort vaak veel aan. Zoveel zelfs dat een journalist in de zaterdag bijlage van zijn landelijke krant ooit verzuchtte dat de meeste persberichten zo slecht zijn dat ze ongelezen in de prullenbak belanden. Bericht weg, geld weg. Want ook het in elkaar knutselen van een persbericht kost geld.

Een Klein Gedachten Experiment

Stel dat er per week 1000 persberichten geschreven worden. Geen idee of dat waar is, maar stel. Een persbericht schrijven kost pakweg een uur, € 80,-. Wekelijks wordt er dus voor € 80.000,- in persberichten geïnvesteerd. Rekenen we voor het gemak met 50 weken in een jaar dan is dat jaarlijks een kostenpost van € 4.000.000,- . Stel dat 75% van al deze berichten in de prullenbak belandt dan is er € 3.000.000,- weggegooid.

Terwijl het de bedoeling was dat zo’n persbericht geld zou gaan opleveren. Door geplaatst te worden in het lokale dagblad, de weekkrant, het vakblad of het landelijke dagblad. Doordat de lokale radio en TV zender er een interview aan wilde wijden en de regionale omroep een item in het nieuwsbulletin. Dat was de bedoeling en daarvoor was dus een simpel bericht nodig.

Hoe het helemaal mis kan gaan las ik recentelijk in een persbericht dat was geschreven door de manager van een non-profit organisatie. Het geheel paste nauwelijks op een A4’tje, de helft bestond uit quotes om de journalist te ‘helpen’. De feitelijke informatie kwam bij stukjes en beetjes in de laatste alinea, er waren 3 verschillende lettertypes gebruikt en de naam van de manager kwam vier keer in het bericht voor in, jawel, de vier verschillende lettertypes. Er moeten uren zijn besteed om tot zoiets te komen. Het bericht heeft zelf mijn archief van ‘bijzondere teksten’ niet gehaald.

Journalisten zijn hardwerkende mensen die gedreven worden door deadlines, in seconden beslissen of ze met de aangeleverde kopij iets kunnen, er een kort bericht van schrijven of het doorsturen naar een collega. Of in de prullenbak mikken. In een paar seconden wordt beslist of iets gepubliceerd wordt. Dat betekent dat de kop en de eerste zin worden gelezen, vervolgens het besluit al dan niet te publiceren wordt genomen en bij een ‘ja’ pas de rest wordt gelezen.

Wat Is Een Persbericht?

Een persbericht is een bericht. Mooie voorbeelden zijn te vinden in weekkranten die voor kleine berichten vaak een groot deel van een pagina inruimen. De meeste berichten bestaan uit 3 regels of minder. Maar leveren we alle relevante informatie. Tijdens een opleiding leerde ik dat een goed bericht in één (1) zin past. Met die ene zin begint ieder persbericht ook. Wie doet wat, waar, wanneer en waarom? En voor het ‘hoe’ moet je dan zelf gaan kijken.

Een verzonnen voorbeeld:

(kop)

Wethouder de Boer opent energie neutraal leghennenbedrijf

(tekst)

(wie) Wethouder de Boer opent (wanneer) op donderdag 30 februari om 14.00 uur (wat) een leghennenbedrijf (waar) aan de Bosweg 99 in Natuurstad (waarom) dat volledig energie neutraal gebouwd is”. Hierna volgt de uitleg.

En dat is alles. Boeiend? Dan wordt er verder gelezen. Niet boeiend? Prullenbak.

En tot slot. Een persbericht gaat NOOIT over jezelf. Dan kun je beter een autobiografie schrijven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.