Een Menselijk Element Geeft Teksten Een Ziel

Teksten die geschreven worden om lezers aan te spreken zijn gebaat bij een ziel. De beste ziel is een menselijk element. Met zo’n element worden lezers direct aangesproken. ‘Jij’, ‘u’ of ‘ik’ leggen direct een relatie, vertellen over ‘hoe men denkt’ blijft vaag en diffuus. Voorbeelden van ‘mensloze teksten’ zijn ambtelijk geschreven brieven. De juridische juistheid staat centraal en wie het niet snapt kan bellen. Het telefoonnummer staat steevast in de laatste alinea. Waarom dan niet gelijk een goede tekst geschreven blijft een raadsel. Zakelijke teksten, zoals handleidingen of bijsluiters, lezen we ook zelden voor de lol. Er zijn schrijvers die trots zijn op hun kennis van moeilijke woorden en kiezen voor ‘ten einde’ als ze ‘om’ bedoelen en ‘ten behoeve van’ als ‘voor’ genoeg is. Leuk voor de schrijver maar zelden voor de lezer. Eenvoudige teksten, kort geschreven, gericht op de lezer en ontdaan van alle overbodige woorden hebben het meeste effect. Waarom lees ik dan toch zoveel teksten op websites die veel te lang zijn, weinig te zeggen hebben en vaak ook nog vervelend zijn om te lezen? ‘Jij bent ook zo direct’, zei me ooit een klant. Hij vond dat ‘eng’. Bij navraag bedoelde hij ‘helder, duidelijk’.

Als we een gesprek voeren doen we dat voor een groot deel automatisch, woorden komen als vanzelf te voorschijn en zinnen vormen zich terwijl we ze uitspreken. Stokken we dan gebruiken we ‘ehhh’ waarna we verder praten. Schrijvers hebben geen ‘ehhh’. Die maken iets dat gelezen moet worden. Dat gelijk duidelijk moet zijn, iets zinnigs zegt en mensen aanspreekt. En, als de tekst belangrijk is, er zelfs een menselijk element aan toevoegen. Zo ontstaat een tekst met een ziel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.