Drie Belangrijke Factoren Voor Een Succesvolle E-mail Marketing Campagne

E-mail kan prima worden ingezet als gereedschap om aan je klantenrelaties te bouwen. Op internet circuleren gratis programma’s waarmee je op een eenvoudige manier nieuwsbrieven kunt maken en versturen. Ik gebruik bij voorkeur nieuwsbrieven die je kunt personaliseren. “Beste Jan” is een heel wat persoonlijker aanhef dan het afgekloven “Geachte mevrouw / mijnheer”. Een ander aspect is de eenvoud waarmee je een nieuwsbrief kunt vormgeven. Keuze in grootte van de koppen, een goed aanbod lettertypes en aansprekende kleuren zijn belangrijk. En natuurlijk de mogelijkheid om gemakkelijk foto’s of illustraties toe te voegen.

Hoe de e-mail nieuwsbrief er uiteindelijk uit gaat zien wordt bepaald door de ontvanger. Deze match is de eerste en belangrijkste factor voor een succesvolle nieuwsbrief. Een serieus onderwerp als kaas is niet gebaat bij kermiskleuren maar bij groen en geel. Fantasieletters maken van een auto uit de duurdere middenklasse een botsautootje. De ontvanger bepaald de ‘stemming’. Reden voor zorgvuldige keuzes.

De tweede factor is de herkenbaarheid. Altijd dezelfde opbouw, -kleuren, koppen en lettertypes-, zorgt voor non verbale communicatie. Ontvangers weten nu, zonder nog maar één woord gelezen te hebben, wie de afzender is. Dat deze herkenbaarheid aan moet sluiten bij andere uitingen zoals de landingspagina of een folder spreekt voor zich.

Inhoud is de derde factor. Teksten moeten relevant zijn voor de lezers. -korte pauze, herhaling- Teksten moeten relevant zijn voor de lezers. Dus niet per definitie voor de verzender van de nieuwsbrief. Pas als de ontvangers weten dat jouw nieuwsbrief ze iets brengt waar ze op zitten te wachten, en dus een goede reden hebben om te gaan lezen, is een e-mail nieuwsbrief functioneel. Een nieuwsbrief schrijven vraagt om goede voorbereiding. Een lijst met onderwerpen, een verzameling nieuwtjes en wat uitspraken van klanten kun je op voorraad hebben liggen. Het zijn bronnen waaruit je kunt putten om met behulp van e-mail een goede relatie op te bouwen met je klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.