De Klant Van De Klant Is De Lezer Van De Tekst

Tekstschrijvers schrijven vaak teksten die bestemd zijn voor mensen die er niet voor betaald hebben. Dat zit zo. Klanten van tekstschrijvers kopen teksten die bestemd zijn voor een ander. Ze kopen ze voor hun klanten. En voor mensen waarvan ze hopen dat die hun klant willen worden. Eigenlijk best een bizarre situatie, mensen die iets kopen dat uiteindelijk bestemd is voor een ander.

Het klinkt zo simpel maar in de praktijk moet ik dit redelijk vaak uitleggen. Om te beginnen zijn teksten geen bezit maar een soort gereedschap. Teksten verbruik je, net als belminuten of benzine. Toch denken mensen, die een tekst of een communicatieplan bestellen, vaak dat ze zelf iets krijgen. Iets wat ze mooi vinden en dat ze vol trots kunnen tonen aan hun omgeving. Zoals een nieuwe, glimmende auto of een computergestuurde koffiezetter voor de kantine. Begrijpelijk. Mensen willen iets terugzien voor hun geld. Helaas heeft een tekst of presentatie lang niet altijd een inhoud die de opdrachtgever mooi vindt. Die opdrachtgever bevindt zich dan in een andere ‘wereld’ dan zijn klanten. Een ander probleem is het product. Ook daar kijken de klanten anders tegenaan dan menig ondernemer. Enthousiaste ondernemers houden van hun product. Ze kunnen er uren over praten. Maar om al die pluspunten breedsprakig te belichten in een communicatiecampagne is geen handige strategie. Slimmer is het om je te richten op één eigenschap die dan de kern van de campagne wordt. Klanten houden van simpel en eenvoudig.

En wat krijgt de ‘klant van de klant’ van mij? Een mooi profiel; een foto, een naam en een hele reeks eigenschappen. Vastgepind op een mooie plek op het prikbord, met uitzicht op de tuin. Wat dankzij die ‘klant van de klant’ schrijf ik teksten en bedenk ik plannetjes. Die klant verdient een ereplaatsje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.