Alleen Goede Plannen Verdienen Goede Teksten

plannenGoede plannen gedijen bij goede communicatie, bij goede teksten. Maar wat nu als de plannen nog niet af zijn? Ook dan kan een communicatieadviseur inschakelen zinvol zijn. Om mee te sparren, als klankbord of als bewaker van het communicatiebudget.

Plannen hebben altijd twee gezichten. Het ene gezicht is dat er, ergens in de toekomst, iets beter zal gaan. Dat kan heel concreet zijn. Zoals meer klanten, hogere opbrengst of grotere naambekendheid. Of ontsnappen uit een sociale uitkering, solliciteren naar een droombaan of promotie maken. Er zijn er net zo veel plannen als er mensen zijn.

Het andere gezicht van een plan is de bestaande situatie. Mensen hechten aan wat ze hebben, in de psychologie heet deze eigenschap ‘verliesaversie’. We hebben een ingebouwde weerstand om iets te verliezen. Het liefst willen we alles hebben en houden. In extreme gevallen zie we dat bij mensen die hun huis tot de nok toe hebben volgestouwd met spulletjes. Soms halen ze zelfs de krant.

Plannen uitvoeren betekent op zoek gaan naar iets nieuws en afscheid nemen van iets ouds.

In mijn begintijd werkte is als copywriter voor een middelgroot installatiebedrijf. Toen we onze plannen ontvouwden zei de directeur, de kleinzoon van de oprichter, “Waarom moet het nu ineens allemaal anders?”. Alles zag er nog net zo als zijn grootvader het ooit bedacht had en dat veranderen kon toch echt niet. Helaas voor hem waren de tijden wel veranderd net als taal en vormgeving.

Door Nieuwe Plannen Verlaten We Onze Comfort Zone

En dat moet je willen. Wil je dat? Begin dan met het stellen van vragen. Aan mensen in je omgeving, mensen die al bereikt hebben waar jij naar toe wilt en mensen die verstand hebben van de weg. Vragen stellen is nooit dom, doen alsof je alles al weet wel.

Een andere methode is het lezen van biografieën. Op internet is veel te vinden. Wikipedia staat vol verhalen, internetkranten schrijven vaak over bekende personen en in de bibliotheek zijn veel biografieën te vinden.

Hoe meer je over een bepaald onderwerp weet, hoe makkelijker en beter je keuzes voor de toekomst kunt maken. En dan is de inzet van goede communicatie zinvol. Want goede plannen verdienen goede teksten.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.