Adviezen Helpen Je Op Weg

01 adviezenAdviezen geven begint met luisteren. En daarna komen de vragen. Goede vragen verhelderen, ook als er nog geen goed antwoord is. Goede vragen geven richting aan de zoektocht naar de beste oplossing.

Oplossingen zijn altijd een proces, nooit een ding. Zie een advies als een landkaart waarop verschillende wegen staan die allemaal in dezelfde stad uitkomen. De ene gaat dwars door de bergen, de andere er omheen en de derde probeert zoveel mogelijk de hellingen te vermijden. Iedere weg heeft zijn eigen voors en tegens, zijn eigen problemen en specifieke oplossingen.

Communicatie is geen rocket-science maar gaat om mensen. En om gebeurtenissen die, hoe goed gepland ook, soms heel anders aflopen dan verwacht. Soms loont het om te kiezen voor een zanderig landweggetje, een andere keer gaat het snel vooruit over een vierbaans weg. Maar altijd moet het uiteindelijke doel helder zijn, onwrikbaar en gebeiteld in een rotswand.

Hoe Werkt Een Advies Traject ?

Adviestrajecten duren doorgaans 3 tot 6 maanden. Vooraf spreken we helder af hoe de taakverdeling is, wanneer er geëvalueerd wordt en op welke momenten er gesprekken nodig zijn. Veel kan per mail, soms is een telefoon handiger en soms is er frequent persoonlijk contact.

Alle afspraken zoals de duur, de taakverdeling, de tijdlijn en het uiteindelijke doel worden vastgelegd in de werkopdracht. Ook wordt de adviesprijs vooraf vastgelegd en verdeeld over de maanden dat het traject duurt. Duidelijkheid is belangrijk. Alle betrokken mensen moeten up to date weten wat er gebeurt, wat er speelt en welke taken door wie worden gedaan. Alleen als dat klopt kan een communicatieplan werken. Goede communicatie schept duidelijkheid.

Casus: Het Wijkbestuur

Niet alle adviezen leiden tot succes. De meeste struikelen over twee hindernissen. De belangrijkste is het helder hebben van een duidelijk doel. Mocht dat al lukken dan werken vervolgens vergaderingen als een gehaktmolen waardoor dit doel effectief vermalen wordt. En er vervolgens weer veel vergaderd moet worden om tot een nieuw doel te komen dat vervolgens…

Bij het wijkbestuur ging dit precies volgens het boekje. Na een hulpkreet omdat er nodig ‘gecommuniceerd’ moest gaan worden, liever gisteren dan vandaag, bleek in het eerste gesprek het doel zoek te zijn. Als adviseur kan ik helpen een probleem op te lossen maar dan moet op z’n minst dat probleem enigszins helder zijn.

Bij ondernemers lukt dat vrij snel, meer klanten, meer opdrachten, meer omzet, een betere positionering in de markt en een functionele website. Om er maar eens een paar te noemen. Helaas onderneemt een wijkbestuur niet. Wel wordt er geld uitgegeven aan wijkactiviteiten om de ‘sociale cohesie’ te bevorderen. Oeps!

Gelukkig hadden ze daar het volgende al op gevonden. Een krantje dat enkele keren per jaar werd uitgegeven, een website met nieuwsbrief en een facebook-account. Een aantal vrijwilligers waren, terecht, behoorlijk trots op hun gezamenlijke inspanningen. En dus ga je niet zeuren over d’s en t’s, over tijden en persoonsvormen maar vraag je naar het DOEL.

Maar ook bij hen was het doel zoek, het meedoen echter belangrijk. Want ook dat bevordert de sociale cohesie.

De infografic die ik voor hen maakte staat hieronder. Herkenning?

 infografic communicatieplan

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.