Wie Schept Heeft Een Streepje Voor

Creatieve mensen hoor je zelden. Ze gaan hun eigen gang, worden zelden gehinderd door angsten of besluiteloosheid en zetten stap na stap.

Soms ontmoet ik ze ergens. In een tijdelijk samenwerkingsverband, op een studiedag of omdat ze iets van mij willen weten.

Een belangrijke eigenschap van creatieven is hun nieuwsgierigheid. Een vraag is meestal het gevolg van een reeds ingezet proces en kritiek maakt deel uit van de oplossing. Maar wat maakt deze mensen nu zo succesvol? Creatieve mensen weten wat ze willen scheppen. Dat kan een schilderij zijn maar ook een onderneming, een project, een ontdekkingsreis of een nieuw productieproces. In mijn visie is dit een belangrijke drive. Ze hebben hun doel al voor ogen, weten hoe het er uit moet zien, wat het gaat betekenen en waarom het gedaan moet worden. De enige vraag is de manier waarop. Wat is er nodig aan kennis, mensen en geld? En, zeker zo belangrijk, wat is er NIET nodig?

Zo ontmoette ik recent een ondernemer wiens website ik niet kon vinden. Zijn brede grijns sprak boekdelen. “Heb ik niet”, was zijn antwoord, “Pas als ik hem écht nodig heb maak ik er een”. Zo’n antwoord in de tijd waarin een website gezien wordt als de ‘backbone’ van een organisatie. Je moet maar durven. Hij durfde. En hij was een geslaagde ondernemer. Echte scheppers roeien vaak tegen de stroom in en doen dat heel succesvol.

Als ex-docent roepen deze ontmoetingen bij mij altijd de vraag op of je creativiteit, het lef om dingen anders te scheppen dan gangbaar, te leren is. In twintig jaar heb ik ogenschijnlijk kansloze leerlingen succes zien hebben en leerlingen die alles mee hadden jammerlijk zien mislukken. Wat ik van die ondernemer, en van mijn leerlingen, heb geleerd is dat zelfscheppende mensen hun energie richten op hun doelen en proactief zijn. Ze hebben alleen al daarom een streepje voor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.