Wat We Van Een Potje Touwtrekken Kunnen Leren

In de afgelopen decennia zijn scholen, banken, bedrijven en woningbouwverenigingen steeds groter geworden. Veel van deze kolossale organisaties zijn inmiddels failliet of ontmanteld en opgedeeld in kleine stukken. Logisch, groot werkt namelijk niet. Natuurlijk geeft het status als je de baas bent van zo’n kolos maar uit het oogpunt van functionaliteit en communicatie zijn het wangedrochten. Dat klein beter werkt als groot weten we al heel lang. Al in de 19e eeuw bewees een Franse landbouwkundige, Max Ringelmann, dat de individuele productiviteit afneemt naarmate de groep groter wordt. Zijn experiment was simpel maar doeltreffend. Hij verbond een vijf meter lang touw aan een apparaat waarmee je krachten kunt meten, een ‘dynamometer’. De trekkracht van één student stelde hij op 100%. Vervolgens trokken twee studenten aan het touw. De trekkracht per student was nu nog maar 93%; bij acht personen was het al teruggelopen naar 50%. Dit ‘Ringelmann effect’ is in de 20e eeuw op veel andere manieren gemeten en bevestigd. Leden van een grote groep spannen zich individueel minder in dan leden van een kleine groep. Sommige moderne bedrijven hebben dit uitstekend begrepen. Ze hebben hun organisatie aan dit effect aangepast en opgedeeld in kleine, zelfstandige groepen. Hun productiviteit per werknemer is groter dan gemiddeld.

Het ‘Ringelmann effect’ geldt ook voor communicatie. Kleine groepen communiceren beter. Zo worden afspraken beter onthouden, wordt nieuwe informatie sneller verwerkt en is het onderlinge vertrouwen groter. Ook worden kansen beter benut doordat er minder sociale druk is. In de manier waarop we communiceren is het ‘hoe’ zeker zo belangrijk als het ‘wat’. En dat hebben we allemaal ontdekt dankzij het experiment van Ringelmann die studenten aan een touwtje liet trekken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.