Wat Marketeers Van Kunstenaars Kunnen Leren

In 1913, ruim honderd jaar geleden, stelde de Franse kunstenaar Marcel Duchamp op een tentoonstelling zijn kunstwerk ‘Bycicle Wheel’ ten toon. Het kunstwerk bestond uit de voorvork van een fiets met wiel, gemonteerd op een houten kruk. Hij was de eerste die kans zag om het gewone, – een fabrieksmatig gemaakt onderdeel van een fiets -, te verheffen tot kunst. Natuurlijk kwam er veel protest. Begrijpelijk. Maar de naam Marcel Duchamp leeft voort tot op de dag van vandaag. De namen van de overige kunstenaars zijn weggezakt in de vergetelheid van de tijd, verdwenen in de boeken van kunsthistorici. Terwijl ook zij probeerden bijzonder te zijn en ongetwijfeld fraaie werkstukken hebben gemaakt. Kunstwerken die pasten bij het begin van de 19e eeuw.

In onze huidige tijd worden we overladen met kunst; de ene smartphone is nog mooier, beter en duurder dan de andere. Maar ze passen allemaal in deze tijd en zijn dus eerder gewoon dan bijzonder. Wie iets bijzonders wil kan misschien beter op zoek gaan naar iets gewoons. Gewone dingen kijken we doorgaans over het hoofd. Zoals het fietswiel van Duchamp. Nu was een fiets in die tijd gewoon, maar ook relevant. Pas in 1903 zag Henry Ford kans om met zijn autofabriek winst te maken. Het communiceren van relevante informatie, iets waar mensen wat aan hebben, zou wel eens belangrijker kunnen zijn dan het presenteren van het bijzondere. Dat gewone vanuit een verrassende invalshoek benaderen zou de vervolgstap kunnen zijn. Uiteraard horen daar geen langdradige verhalen of krom taalgebruik bij. Wel korte, bondige teksten die waardevol zijn voor de lezers. Lijstjes met  opsommingen hebben maximaal zeven items. Liever nog drie, zoals bij Duchamp; fietswiel, vork en kruk. Goede kunst is verrassend, goede communicatie ook.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.