Wat Is De Prijs Van Een Idee?

De naar alle waarschijnlijkheid meest gebruikte zin in ons land is: “Wat kost het?”. Wie in een winkel een mooi kledingstuk ziet bestudeert eerst het prijskaartje alvorens te constateren dat het ‘veel te duur’ is. Prijs is niet alleen een marketinginstrument maar ook een belangrijk communicatiemiddel. Prijs is emotie. Afgelopen week heb ik ontzettend genoten van een kleding discounter die voor een paar tientjes een echte trouwjurk aanbood. Ze gingen als warme broodjes. Niks romantische bruiloft maar oer Hollandse koopmansgeest. Een echte trouwjurk bijna voor niks. Kranten en vakbladen vielen over elkaar heen en her en der waren stevige commentaren te lezen. Het was een goede marketingstunt. En die stunts worden bedacht. Door een slimme marketeer, een creatieve copywriter of de directeur van de bruidsjurkenfabriek. In reclame en marketing wordt veel bedacht om klanten te informeren en aan te zetten tot kopen. Dat bedenken van ideeën is niet alleen een vak, het bedenken zelf kost tijd. Soms zelfs veel tijd. Tijd is geld en dus is een goed idee meestal niet goedkoop. Net zoals een originele tekst die eerst geconstrueerd en vervolgens geschreven moet worden. Helaas zijn er geen discounters die ideeën voor een prik verkopen. Wat nu te doen als je als ondernemer een tekst of een idee nodig hebt? De eerste vraag is dan niet wat het gaat kosten maar wat het idee moet gaan opbrengen. Een goedkope trouwjurk kan na gebruik bij de afgedankte kleding, een goed idee moet jaren mee. En moet dus ook jaren bijdragen aan de winstgevendheid van de onderneming. Deze meeropbrengst laat zich eenvoudig berekenen. Neem hiervan een  percentage en investeer dat gedoseerd in tekst of communicatie. Dan is het niet langer de vraag wat een idee kost maar wordt de nieuwe vraag “Wat levert een goed idee op!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *