Waarom Vragen Stellen Loont

Sommige mensen hebben overal een antwoord op. Zelfs als er geen vraag is gesteld weten ze toch hoe het zit en wat er moet gebeuren. Meestal zonder zelf een vinger uit te steken. Managers, die leiding geven aan een groep mensen, maar zelf geen idee hebben waar het naar toe moet, komen vaak voor in deze groep. Ze vormen dan een storende factor die werkt als een prop in de waterleiding. Hoe ver je de kraan ook opendraait, water komt er niet uit. In dit soort situaties is communicatie onmogelijk, er treedt een stagnatie op die meestal pas wordt opgelost door een crisis.

Doet deze stagnatie zich voor in een communicatieproject dan is dat een heel vervelend probleem. Zo’n project kost veel geld maar je schiet er geen steek mee op. Heel soms beland ik zelf in zo’n situatie. Voor mij altijd een reden om snel de uitgang op te zoeken. In mijn missie staat dat ik me uitsluitend inzet voor mensen die het belang van communicatie inzien. En dat is niet omdat ik al die andere mensen niet aardig vindt maar omdat communicatie alleen werkt als iedereen er inhoudelijk bij betrokken is. Moderne ondernemers snappen dit. Zij hebben hun bedrijf opgesplitst in kleine, zelfstandige units waarvan de leden evenveel stemrecht hebben. Samen bepalen ze hoeveel iedereen verdient en wie ze als baas willen hebben. Mocht die baas het niet goed doen dan kunnen ze hem (of haar) na drie maanden weer net zo gemakkelijk afzetten. Een soort van flexwerk plek voor leidinggevenden. De kleinschaligheid zorgt voor directe communicatie, door de resultaatgerichtheid staan alle neuzen dezelfde kant op en het noodzakelijke, wederzijdse vertrouwen zorgt voor een goede sfeer. Het is een sfeer waarin pas een antwoord wordt gegeven als er een vraag is gesteld. En dat loont.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.