Waarom Goede Communicatie Niet Duur Hoeft Te Zijn

Wie, net als ik, regelmatig in de keuken te vinden is om iets lekkers te bakken weet dat een recept een serieuze formule is. Het eindresultaat is het gevolg van nauwe samenwerking tussen de ingrediënten, de hitte van de oven en de baktijd. Een klein foutje onderweg en het baksel kan linea recta de afval ton in. Nu is bakken geen dure hobby dus als er wat mislukt is er echt geen man overboord.

In een gesprek dat ik vanmiddag had, heb ik het bakken van een cake vergeleken met het maken van een communicatieplan. Dit als antwoord op de vraag of ik ‘even’ een communicatieplan kon maken. Liefst gratis. Helaas gaan er een heleboel cakes in zo’n plan. En als daar geen budget voor is houdt het op. Om mijn gesprekspartner niet met lege handen naar huis te sturen hebben we een uurtje besteed aan het zoeken naar een oplossing. Het werd een low-cost oplossing die ik graag met jullie deel.

Allereerst hebben we gezocht naar het belangrijkste probleem; wat moet er op korte termijn gebeuren? Dat bleek het benaderen van de doelgroepen te zijn. Klanten worden vaak alleen gezien als melkkoe. In dit geval was het predicaat ‘partner’ meer van toepassing. Vanuit deze nieuwe klantbenadering is het bruggetje van een bestaande klant naar een nieuwe klant snel gemaakt, een kortingsactie. Als communicatiekanalen zijn een nieuwe flyer, de website en de nieuwsbrief voldoende. Trouwe ‘partners’ worden beloond met een premium actie en een klanten dag. Met elkaar een mooi, eenvoudig en voordelig recept. In de toekomst wordt jaarlijks een vast percentage van de omzet gereserveerd voor communicatie. Slim. Voorlopig kan deze organisatie verder. Een communicatieplan hoeft echt niet altijd duur te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.