Vier Manieren Om Middelmatigheid Te Vermijden

Wie kiest voor middelmatigheid kiest niet. Kiezen betekent zoeken naar iets bijzonders, iets waardevols waarin je jouw energie kwijt wilt. Een kenmerk van succesvolle ondernemers. Kiezen betekent energie, tijd en aandacht op één punt focussen en daarbij te blijven. Ook als het een keertje tegenzit. Middelmatigheid is je conformeren aan je concurrenten. Dat je genoegen neemt met het minimum. Denkt dat het toch wel niks zal worden. Op de website Quartz schrijft Drew Williams een blog (engels) met als titel “$1 is too much for most startups to spend on marketing“. Voor de meeste starters is één dollar voor marketing al teveel. En dat is jammer. Jammer voor je plan, voor je zelfvertrouwen, voor je werkplezier, voor je klanten en uiteindelijk voor je eigen portemonnee. Denk nu niet dat ik dit alleen schrijf voor jou als startende ondernemer. Heel wat ondernemingen en vooral organisaties leiden aan dit syndroom van middelmatigheid. Het past ook een beetje bij onze opvoeding en onze aard, “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg”.

Stap Voor Stap

Iedere onderneming begint met een eerste stap. Een succesvolle onderneming begint met een forse stap. Een stap die goed is voorbereid, waar over is nagedacht, die een doel heeft en een planning om bij dat doel te komen. Goede voorbereiding, goede afspraken met jezelf  en een duidelijk doel brengen je waar je wezen wilt. Vergelijk het met een vakantie. Stel je wilt naar Arbois, een leuk stadje in de Jura en de geboorteplaats van Louis Pasteur, de uitvinder van de pasteurisatie techniek. Dat is je doel. Je wilt er twee weken kamperen op camping ‘Les Vignes‘.  Vervolgens komen er vragen op als ‘hoe kom ik daar’, ‘wat neem ik mee’, ‘wanneer wil ik er aankomen’ en ‘wat mag het kosten’. Stap voor stap bedenk je wat er nodig is. Zo werkt ondernemen ook. En communiceren ook. Zo kom je uiteindelijk bij je doel.

Goede Communicatie Vermijdt Middelmatigheid

Als communicatieadviseur is vooruitdenken mijn belangrijkste bezigheid. Waar willen mijn klanten heen, wat hebben ze daar voor nodig, wanneer willen ze daar aankomen en wat gaat het opbrengen. Door de doelen net iets hoger te stellen, de deadlines net iets korter en de opbrengst net iets meer ontstaat er een vorm van noodzaak, van urgentie. Waardoor middelmatigheid geen kans krijgt. De kans op succes toeneemt. Het eindresultaat beter kan worden dan verwacht.

Een goed communicatieplan is daarbij een waardevol hulpmiddel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.