Positief Gedrag Is Een Warme Knuffel

Communicatie en marketing zijn behoorlijk harde wetenschappen. Toch draait het uiteindelijk om emotie. Een voorbeeld hiervan is een hype. Zonder logische oorzaak gaan groepen mensen hetzelfde gedrag vertonen. Er ontstaan virale filmpjes op You Tube, mensen trekken opeens twee verschillende sokken aan of verbergen hun pet onder een capuchon. Op de aandelenmarkt ontstaat plotseling een verkoopgolf en huizen worden in korte tijd meer of minder waard. Allemaal gevolgen waarvan de oorzaak onbekend is. En alsof dat allemaal nog niet voldoende is laat menselijk gedrag zich maar moeilijk veranderen. Toch heeft reclame effect op de verkoop en bevordert communicatie het begrip tussen mensen. Van de vele factoren die hierbij een rol spelen belicht ik er drie.

  • vriendelijkheid

Zoals bot gedrag mensen afstoot zorgt vriendelijkheid voor toenadering. Een glimlach, een vraag of hulp gewenst is, een groet. Kleine dingen die belangrijk zijn tussen mensen. Zonder toenadering is communicatie moeizaam. Goede communicatie, vriendelijk gebracht, brengt mensen dichterbij.

  •  betrouwbaarheid

Zeggen wat je doet en doen wat je zegt is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Voor betrouwbaarheid is het belangrijk om zowel jezelf als de ander serieus te nemen. Voor ondernemers geldt dat één fout tien klanten kost en tien goede acties één klant oplevert. Weten wat je zegt kun je voorbereiden, een tekst uit de ‘losse pols’ bergt veel gevaren in zich.

  •  enthousiasme

Het is gedrag dat vaak gekoppeld wordt aan mensen die gemakkelijk van hun woorden afkomen. Mooie verhalen werken altijd. Toch is voor enthousiasme niet altijd een goed verhaal nodig maar wel authenticiteit. Enthousiasme moet echt zijn. Hier speelt, veel meer dan bij vriendelijkheid of betrouwbaarheid, emotie een grote rol. Een oprechte stuntelaar is echter, en dus effectiever, dan een verkoper die braaf zijn tekstje opdreunt.

Drie factoren die helpen. Maar de belangrijkste factor zijn we zelf. Welke warme knuffel zouden we zelf willen hebben? Dat te weten is de gouden sleutel die binnen communicatie elke deur opent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.