Koop Je Een Lot Of Ben Je Zelf De Hoofdprijs?

Jaarlijks geven we in Nederland 2 miljard (!) euro uit aan kansspelen, aldus het CBS. Dat is zo’n 117 euro per Nederlander. Veel geld. Het kopen van een lot kun je zien als een investering. Geld uitgeven in de hoop dat je er uiteindelijk veel meer voor terugkrijgt. De meest waarschijnlijke afloop is dat je er nooit een cent van zult terugzien. De kracht van loterijen, en dus de reden dat er zoveel mensen geld voor over hebben, is hun eenvoud. Een lootje kopen is simpel, iedereen kan het.

Deze eenvoud, die veel mensen aanspreekt, werkt. Maar nu ben je ondernemer. Je verkoopt geen loten maar kunststof kozijnen. Of een coachingstraject. Een tuinontwerp of tweedehands kleding, fietsen of een reis naar Italië. Dat ziet er gelijk een stuk moeilijker uit. Toch gelden ook daarvoor dezelfde wetten als voor loterijen. Makkelijk werkt. Wat bijpassende woorden zijn eenvoudig, comfortabel, gerieflijk, en probleemloos. Dit soort woorden horen thuis in je verhaal. Een zin als: “Nooit was pannenkoeken bakken zo simpel” maakt nieuwsgierig en biedt tegelijkertijd een oplossing.

Om uit te zoeken wat precies werkt hebben we internet. Een bron van boeiende informatie. Daar kunnen we uitzoeken welke strategie het beste werkt. Zo bekijk ik dagelijks het aantal bezoekers op mijn website, de bezochte pagina’s, de duur van het bezoek en de meest gebruikte zoektermen. Ook test ik regelmatig de titels van de columns en de blogs. Iedere nieuwe publicatie promoot ik, gelijk na publicatie, op sociale media. Om de week doe ik dat ook de volgende dag. Een paar conclusies; lange koppen werken beter werken dan korte, getallen en vraagtekens trekken lezers, creatieve koppen zijn interessanter dan saaie en teksten van ongeveer 300 woorden worden het best gelezen. Zo ontstaat als vanzelf de hoofdprijs, een bloeiende onderneming met regelmatig inkomsten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.