Geen Enkele Tekst Wordt Perfect Geboren

De tekst die ik afgelopen week toegestuurd kreeg zag er op het oog prima uit. Allemaal nette zinnen, zo uit het boekje. Bestemd voor een website. Met het verzoek of ik wat ‘punten en komma’s’ wilde zetten.

Een website wordt gemaakt voor bezoekers. Die klikken-en-verdwijnen als ze het niks vinden. Een goede webtekst is dus kort, bondig en boeiend. Heel iets anders dan de vier (!) vol getypte pagina’s die ik aangeboden kreeg. Lange teksten zijn niet uitzonderlijk, integendeel. Maar wie gaat ze lezen?

Schrijven begint met het scheppen van mogelijkheden. Eerst is er een onderwerp, daarna ontstaat het idee daar iets mee te doen. Voor deze column is de toegestuurde tekst het onderwerp, het idee is om aan de hand daarvan iets te vertellen over de techniek van het teksten schrijven. Het idee wordt vertaald naar een titel, de zinnen die daarna bedacht worden zijn variaties op dat thema. Als er voldoende materiaal is begint het eigenlijke schrijven. Door te knippen, te plakken en te puzzelen wordt de tekst gecomponeerd. Nieuwe woorden verschijnen en verdwijnen, verschillende invalshoeken worden getest en zinnen worden in verschillende volgordes gezet. Totdat er uiteindelijk een tekst is die een natuurlijke eenheid vormt, waarin geen woorden gemist kunnen worden en waarvoor ook geen nieuwe woorden nodig zijn. Een tekst dus die logisch in elkaar zit en fijn is om te lezen, zowel om de inhoud als om het ritme. Teksten in communicatieplannen moeten daarnaast ook nog lezers verleiden tot actie. Ieder tekstdoel vraagt om een eigen, specifieke oplossing. Zonder doel is tekstschrijven tamelijk zinloos.

De laatste test is de tekst hardop voorlezen aan een ander. Zo worden de kleinste oneffenheden zichtbaar. Zijn die gladgestreken dan is de tekst volwassen en geschikt om voor te leggen aan de lezers. Die er hopelijk plezier aan beleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *