Een Mooie Hond Is Een Perfect Verhaal

Over ‘hoe te schrijven’ zijn heel wat boeken geschreven. Zo zijn er boeken over essays, korte verhalen, gedichten, interviews, reisverslagen, toneelstukken en liedteksten. Met uitgebreide tekst en uitleg, voorbeelden en oefenmateriaal. Voor mij is het schrijven van verhalen een noodzakelijke vaardigheid. Zonder goed verhaal werkt marketing niet. Maar hoe ziet een geslaagd verhaal er nou eigenlijk uit?

Tijdens het bakken van een ei bedacht ik dat een goed verhaal veel lijkt op een mooie hond. Zo valt bij beide de kop het eerst op. De hond met zijn snuffende neus en trouwe ogen vraagt constant naar een vervolg, ‘Wat gaan we doen?’ is de onuitgesproken vraag. ‘Krijg ik een koekje?’, ‘Gaan we wandelen?’ of ‘Aai me eens!’. De blik van een hond vraagt gewoon om actie, om een vervolg. Zo hoort de kop van een verhaal ook te zijn, een aanloopje naar iets wat staat te gebeuren. Een aanzet tot avontuur.

Na de kop volgt het lijf met vier poten. Een ‘goed lopend verhaal’ verleidt leidt de lezer om verder en verder te lezen. Behalve het lekkere ‘lopen’ moet de ‘body’ van het verhaal ook de juiste lengte hebben. Een te kort verhaal lijkt op een mopshond, een langdradig verhaal heeft meer weg van een teckel. Een hond waarbij alle verhoudingen kloppen is het mooist. Een verhaal ook. Om het verhaal de juiste maat te geven is het handig om vooraf de lengte te bepalen. Deze columns worden geschreven met zo’n driehonderd woorden, een standaard maat voor web teksten. Wie een pitch nodig heeft moet met honderd woorden uitkomen. Romanschrijvers denken in pagina’s.

Aan het einde van een verhaal, in de staart, zit de plot. Zo’n plot kan een conclusie zijn, een vreemde wending of een bruggetje naar het volgende verhaal. Die er dan, hopelijk, ook weer uitziet als een mooie hond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *