Vijftig Dingen Die Je Kunt Doen Met Een Appel

Nee, ik ga hier echt niet alle vijftig antwoorden geven. Daar gaat het hier ook niet om. Het is een oefening in creativiteit. Met een appel kun je veel meer doen dan hem alleen opeten. Op menig studiemiddag heb ik de appel-vraag voorbij zien komen; “Wat kun je allemaal doen met een appel?”. De antwoorden verzinnen in een groepje bevordert saamhorigheid, individueel is het een soort wedstrijd en plenair bevordert het de onderlinge samenwerking. Waar een simpele appel al niet goed voor is.

Wat geldt voor een appel gaat ook op voor ieder ander onderwerp. Door daarvan de onbekende kanten op te zoeken ontstaat een waaier aan associaties. Het is een techniek waar ik, als schrijver, niet zonder kan. Ook voor een verkoopgesprek, een pitch of een sollicitatiegesprek is deze methode nuttig. Een goede inval kan net het verschil maken met de concurrenten. Stel je voor dat iemand tijdens een sollicitatiegesprek aan je vraagt of je goed kunt samenwerken. Alleen ‘ja’ zeggen overtuigt niet. Door te vertellen hoe je hoe je, afgelopen vakantie, samen met je broertje de familietent hebt opgezet is veel overtuigender. In schrijversjargon heet dit ‘show, don’t tell’. Geef een voorbeeld, vertel een verhaal. Dat hoeft helemaal geen lang verhaal te zijn. Ook een korte anekdote is goed, die heeft gegarandeerd veel meer zeggingskracht dan de kale feiten van een cijferlijst.

De ‘appel-methode’ die ikzelf gebruik noem ik het ‘spinnenweb’. Midden op een groot vel papier schrijf ik mijn ‘appel’ en daaromheen alle woorden die ik binnen een half uur kan verzinnen. Woordenboeken zijn hierbij goede hulpmiddelen, je hoeft niet alles alleen en uit je hoofd te doen. Als de tijd om is omcirkel ik de woorden die me aanstaan. Die schrijf ik vervolgens op kleine kaartjes. Door deze kaartjes, al puzzelend, in een logische volgorde te leggen ontstaat de lijn van mijn verhaal. Een goed verhaal is een mooi gereedschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *