Drie Mythes Over Het Maken Van Plannen

Het maken van plannen is een belangrijke menselijke bezigheid. We plannen ons werk, onze vakanties, onze uitgaven en onze carrière. Ondernemen begint met een ondernemingsplan en ’s morgen plannen we onze activiteiten van die dag. Op scholen wordt volgens een plan gedoceerd en stadsbussen rijden volgens een plan, de dienstregeling. Een communicatieplan geeft richting aan wat we willen zeggen, tegen wie en waarom. Het lijkt er op dat met een plan alles goed komt. Lijkt, want er valt het nodige op af te dingen.

Het Strakke Plan

Zoals een collega ooit het voorbereiden van een les een vorm van faalangst noemde, zijn strakke plannen vaak een uiting van onzekerheid. Doorgaans zijn ze contraproductief. Ze knellen en leiden eerder tot ellende dan tot succes. Weidse, ruimtelijke plannen maken mensen enthousiast en zetten aan tot avontuurlijke stappen. Hoe meer mensen dan meedoen, hoe meer vruchtbare ideeën er geboren worden.

De Beste Keuze

De gevolgen van iedere keuze, en dus van iedere stap in een plan, is pas zichtbaar nadat de keuze is gemaakt. Nooit vooraf. Kiezen is dan ook een onzekere bezigheid. Deze onzekerheid is er de oorzaak van dat mensen beïnvloedbaar zijn. De manier waarop mensen kiezen is een belangrijk onderzoeksgebied binnen de psychologie en in de speltheorie. Mensen kiezen om heel verschillende redenen die niet te voorspellen zijn.

Meten Is Weten

We hebben een plan, we hebben keuzes gemaakt en nu we willen weten of het werkt. We willen meten. Ik ook. Dus levert Google Analytics mij dagelijks het aantal bezoekers op deze website. Vorige week had ik plotseling drie dagen achtereen geen enkele bezoeker. Dat is meten. Maar wat weet ik dan nog? En als ik al iets weet, wat kan ik er dan mee? Plannen is een belangrijke menselijke bezigheid. Maar maak er geen punt van!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *