De Zoek-Het-Zelf-Maar-Uit Briefing

Voor een goed communicatietraject zijn twee ingrediënten essentieel. Het belangrijkste is de klant. Uiteindelijk moet die aangeven wat er moet gebeuren. In de praktijk is dit het gevolg van overleg maar het doel moet uiteindelijk van de klant komen. Deze doelen zijn er in alle soorten en maten. Van meer traffic op de website tot meer abonnees op de nieuwsbrief. Maar ook meer naamsbekendheid, beter contact ‘after sales’ of betere interne communicatie. Communicatie heeft veel gezichten maar ook een volle gereedschapskist. Het tweede, onmisbare, ingrediënt is een communicatieadviseur die ter zake kundig is. Iedere adviseur heeft specialisaties, onderwerpen waarover veel kennis in huis is. Wat ook geldt is dat niet iedere adviseur alles kan. Deze grenzen horen, naast de behoeften van de klant, in een eerste gesprek aan de orde te komen. Duidelijkheid, helderheid en wederzijds vertrouwen zijn essentieel.

Vaak echter is zo’n eerste gesprek meer een hulpkreet dan een vraag om ondersteuning bij een doelgericht plan. Vreemd als je weet dat doelgerichte mensen op veel levensgebieden, en dus ook op communicatie, beter scoren dan de twijfelende zoekers. Koos, een gefingeerde naam, was zo’n twijfelaar. Hij deed iets vaags als hulpverlener en somde in het eerste gesprek veel van zijn kwaliteiten op. Zo’n stuk of twintig. Daarna keek hij me hoopvol aan, zijn lichaamstaal vroeg om een beloning. En niet om mijn vraag hoe hij wilde dat zijn werk er over drie maanden uit zou zien. Dat verwachte hij kennelijk van mij. Koos is geen uitzondering, zijn verzoek om ‘gevraagde en ongevraagde adviezen‘ ook niet. Wie zo’n vraag stelt kan beter een manier bedenken om grote opruiming te houden. En dat past dan weer wel in een communicatieplan. Met zo’n plan wordt alle ‘teveel’ verwijderd waardoor de kern van het probleem steeds helderder wordt. Net zoals een romanschrijver zich beperkt tot één genre, een muziekgroep één soort muziek speelt en een groenteboer geen vlees verkoopt. Communiceren werkt alleen als een plan en alle onderdelen van dat plan glashelder zijn. En dat is heel wat anders dan een ‘zoek-het-zelf-maar-uit’ briefing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *