De Trukendoos Van Storytelling

Een grote, Duitse bouwmarkt heeft als slogan “Ideen muss man haben”, ideeën moet men hebben. Waarmee ze bedoelen dat zij alles in huis hebben om die ideeën uit te voeren; planken, verf, behang of een figuurzaag. Het zijn grote winkels waar ik best een uurtje kan doorbrengen. Helemaal in de wetenschap dat vlak bij de ingang een bakker is met “Kaffee und Kuchen”. Een ideale plek om de verloren energie weer aan te vullen. Maar dat lost mijn probleem met die slogan niet op. Is een muur in de kamer zacht grijs verven het gevolg van een idee? Of gewoon een klusje? Wat is dat eigenlijk, een idee? Voor mij betekent het dat ik iets nieuws schep, iets dat er eerder niet was. Een andere invalshoek, een ongewoon gebruik van woorden of betekenissen, of een onderwerp waarover nog nooit iemand iets geschreven heeft. Veel schrijvers gaan zitten wachten op een idee. Dat wachten kan soms heel lang duren. Helaas heb ik daar de tijd niet voor. Een tekst moet op een bepaald moment gewoon af zijn. Tegen een klant zeggen dat er nog geen goed idee uit de lucht viel en dus het verhaal later komt is echt geen optie. Daarom heb ik een trukendoos. Ooit geleerd tijdens een cursus ‘creatief schrijven’. Daar kregen we zeven kaartjes uit het memory spel. De verschillende afbeeldingen hadden niets gemeen, de opdracht was er een logisch verhaal over te schrijven. Mijn verhaal destijds heette ‘Jacobus en de schoen’. Ik heb het nog steeds. Na de memory kaartjes volgden illustraties, tekeningen, foto’s, woorden, vakantiekiekjes, schilderijen, ontmoetingen, rijen voor de kassa en een adviesgesprek. Maar ook boeken, krantenartikelen, – die ik fotografeer en digitaal opsla -, en websites met boeiende informatie. Wie een goede trukendoos heeft beschikt over een bron van veel fijne ideeën en heeft dus altijd iets om over te schrijven. “Ideen muss man haben”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *