Ben Jij Ook Zo Lekker Positief?

Steeds vaker hoor ik mensen om me heen uitspraken doen zoals ‘moet kunnen’ of ‘komt goed’. Ze stralen een bijna grenzeloos optimisme uit maar zijn verder moeilijk in beweging te krijgen. Sommigen lijken afkomstig te zijn uit het hippietijdperk in de 60’er jaren van de vorige eeuw. In die tijd waren er mensen die de wereld wilden veranderen, de hippies. Dat wilden ze niet door eigen inspanning maar door zichzelf buiten de maatschappij te plaatsen. Zo ontstonden er communes, grotere familieverbanden die zelfverzorgend waren. Woorden als ‘burgerlijkheid’, ‘materialisme’ en ‘kapitalisme’ vertegenwoordigden de wereld waar ze zich tegen verzetten. Zijzelf leefden in ‘peace’ en ‘love’. Ver weg van de maatschappij die toen al behoorlijk ingewikkeld begon te worden. Aan het einde van de 70’er jaren verdween de hippiecultuur. Uiteindelijk moet een hippie ook eten en moest er brood op de plank komen. En de bakker betaald worden. Over die bakker en dat brood gaat communicatie. Het is een activiteit die meehelpt om betaald werk te krijgen of een onderneming op te zetten. Het sleutelwoord hierbij is ‘actie’. Een actueel woord. Sinds het begin van deze eeuw heeft ‘actie’ zelfs de psychologie bereikt. In 2000 hebben twee psychologen de basis gelegd voor de ‘positieve psychologie’. Een volkomen nieuw gebied. Niet de psychologische problemen maar de positieve oplossingen zijn het onderwerp van hun studie en publicaties. Positieve ervaringen, zo redeneren zij, dragen bij aan ons ‘psychisch welbevinden’. Niet alleen van mensen maar ook van instituties; bedrijven en instellingen. Door een positieve aanpak kunnen deze instituties in de toekomst het verschil gaan maken. En daar gaat het ook om bij communicatie. Positief zijn is ook hier geen manier van zijn, maar een manier van doen. Die column van morgen wordt dus lekker positief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.