Aan Een Goed Communicatieplan Zit Geen Achteruitkijkspiegel

De schoolleider, ooit mijn baas, wist alles beter. Achteraf. Voorstellen werden met een “Ja hoor, prima, moet je doen” afgedaan en bleken, na voltooiing, volgens deze leidinggevende volledig verkeerd te zijn aangepakt. Deze manier van leidinggeven wordt ‘reactief’ genoemd, commentaar achteraf op andermans werk. Achteraf beter weten is niet moeilijk. Helaas komt dit soort leidinggeven regelmatig voor. Wat je ook doet, het is nooit goed. Gelukkig zijn er ook mensen die het compleet anders doen, de proactieven. Bij hen is leidinggeven gericht op de toekomst en gevuld met doelen en plannen.

In het eerste, gratis, gesprek van een half uur dat ik altijd heb met een nieuwe klant gaat het over deze doelen en plannen. Na een kwartiertje sparren is het antwoord op de vraag ‘wat wil ik’ doorgaans helder. Vooral starters beginnen te breed en willen teveel. Dat terugbrengen tot één duidelijk doel geeft rust en maakt het ondernemen helderder. Vervolgens bekijken we de vragen ‘hoe ga ik dat doen’ en ‘wat heb ik daar voor nodig’. Het juiste antwoord op de eerste vraag is ‘hou het eenvoudig’. Wat je nodig hebt is ‘zo weinig mogelijk’. In het laatste kwartier gaan de puntjes op de ‘i’ waarna de toekomstige klant vertrekt met een helder plan en nieuwe ideeën. Zo gaat het meestal. Maar soms ook niet.

De reactieve directeur van een maatschappelijke organisatie die me uitnodigde had geen toekomstplan. Dus vertelde hij uitgebreid over het verleden. Bij mij hoopte hij ‘even’ een toekomstplannetje te kopen. Hij was een gevangene van zijn eigen achteruitkijkspiegel en verwachte van mij helderheid over zijn toekomst. Nee dus. Wie zelf geen ideeën heeft, geen doelen en geen idealen, heeft niets aan een tekstschrijver die zijn vak serieus neemt. Zo’n tekstschrijver helpt alleen als je op zoek bent naar kansen in de toekomst. En daarbij heb je niks aan een achteruitkijkspiegel.

Eén gedachte over “Aan Een Goed Communicatieplan Zit Geen Achteruitkijkspiegel”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.